Ätstörd demon inom människor

Jag brukar inte dölja att jag haft en ätstörning, även om jag brukar vara tydlig med att jag ser det störda ätbeteendet som ett självskadebeteende och att det handlar om en självkänslostörning. Det är nu sju år sen jag fick behandling och insikt i hur jag ska hantera min sjukdom som jag brukar benämna Bitchen. Jag vet att jag vill inte låta demonen som sitter på insidan av mitt huvud styra mitt beteende.

Att jag döpt dessa tankar är för att jag kom fram till att om jag hörde någon annan säga detta till någon så skulle jag gå i taket, men när mitt eget huvud säger saker som ”fet ful och äcklig” då tar jag det som sanningar. Och jag köper när huvudet säger att äta obscena mängder mat och spy upp den är ett bra sätt hantera känslan att jag är så vidrig.

I samtal med andra med ätstörning har jag träffat flertal som känner igen hur det är som om huvudet blir besatt av en mycket illvillig demon som talar om att man inte duger och den tolkar världen omkring en så att även de vänligaste orden ”du är snäll” förvrängs till ”jaså jag är så ful att du måste berömma något menlöst” och förvrider ögonen så att kroppen ser äcklig ut.

I veckan blottade en känd bloggare sin demon och hon lät den rasa ut över en annan människa (som gett ett bra svar på Resumés hemsida). Inlägget publicerades samtidigt som Bitchen drev gäck med mig, vilket som tur är sker sällan numera, men istället för att ge eko inom mig så kunde jag bara känna medlidande med bloggaren som tydligen ännu inte lärt sig skilja ut sin demon från övriga tankar. Kanske gör hon aldrig det men jag önskar henne verkligen befrielsen det innebär att då och då få slappna av i kärlek till sig själv. Att slippa känna sig som en sämre eller bättre människa beroende på hur man behandlar sin kropp.

För visst brukar jag uttrycka det som att jag trivs i mig själv och att det är skönt inte vara fokuserad på min kropp för att tro på att jag är värdefull, men som jag skrev ovan, maten är bara verktygen. Självföraktet är kärnan i sjukdomen och jag är glad att jag tidvis känner äkta kärlek till mig själv!

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

