En vit jul

Om en vecka är det julafton. Kanske är det försent, kanske har du redan lagt snapsen på kylning. Julölen står där redo att klunkas ned, vita vinet till moster i kylskåpet bredvid barnens julmust.

Men jag vill ändå uppmana till En vit jul. Avstå att dricka alkohol till julbordet. Barn som intervjuats för Accent svarar att man blir ”helt sjuk” när man druckit alkohol och att de inte tror de kommer dricka alkohol som vuxna för ”blä, skriv det tio gånger så har du mitt svar. Aldrig i livet!”

Ett barn svarar att man dricker alkohol när man mår dåligt för att må bättre. Jag kan inte säga något om vilken relation det barnets närstående vuxna har till alkohol, men jag vet att det finns många barn som både lever i familjer där alkoholpromillen i kroppen är skrämmande hög och i familjer där det är de extra höga skratten, de grälsjuka rösterna och tystnaderna som oroar.

Det där som vi vuxna kallar ”ha det trevligt”. Behöver vi verkligen alkohol för att trivas med oss själva och sammanhanget vi är i?  Jag är en av de som tycker att vi som kan hantera alkohol kan avstå trots att vi gillar smaken och upplevelsen till förmån för samhällets bästa. Präktigt, ja det hoppas jag verkligen.

Om man räknar alla våldsbrott, alla gräl, alla konflikter som har sin grund i alkohol så förvånas jag över att man kan komma till någon annan slutsats. Den som instämmer är välkommen bli medlem i IOGT-NTO eller om man är under 26 år UNF.

UNF gör mycket roligt och består av schyssta människor så om jag fick leva om skulle jag vilja gått med där som 16 åring. Kanske något för en tonåring nära dig?

4 kommentarer

Under Uncategorized

4 svar till “En vit jul

  1. blackbird

    Med en pappa som blev fånigt högljudd när han var på kanelen (och han var beroende men tålde ingenting) och en mamma som alltid skämdes, och en faster som blev lika högludd men elak därtill och arg på alla, och 2 farbröder som blev lalliga (alla 4 beroende, farfar också) – så var valet självklart för mig: aldrig den minsta droppe i barns åsyn! små barn fattar inte, men de ser och känner. Stora barn däremot (16-17) kan förstå på ett annat sätt om pappa tar ett glas vin ibland, eller en whisky, så är det för att han tycker att det är gott. Jag tror jag lyckades med mitt barn: när han fyllde 20 gick han på systemet och köpte en flaska alkoholfritt – bara för att ;D . (dessutom bjöd polarna honom sen på restaurang, vilket resulterade i hans första, och dessutom rätt rejäla bakfylla… (Hurra! tänkte jag…)
    Ja, julen är en förfärlig helg för alltför många ungar – och det är upp till omgivningen att gripa in då (släkt, vänner), alkoholberoende föräldrar klarar inte av suget.

    • För mig är det här samhället alkoholberoende. De flesta blir ställda om de inte kan ge en flaska vin i present eller fråga ”ska vi ta en öl?”. Jag anser vi behöver få ett samhälle som tar andra drycker som det vanliga och alkohol som alternativet istället för som det är nu.

  2. Linda

    För mig som medlem i UNF och som läsare av din blogg så vill jag bara säga att jag verkligen uppskattar det här inlägget!

Lämna en kommentar